[ad_1]
خودروسازان در حال آماده شدن برای ناآرامی ها در هنگام بروز همه گیری هستند. آنها انتظار داشتند که اختلال در زنجیره تامین و افت شدید فروش وجود داشته باشد. اما آنها هرگز تصور نمی کردند که یک سال بعد یکی از بزرگترین مشکلاتشان پلی استیشن باشد.
تقاضای زیاد برای سیستم های بازی ، رایانه های شخصی و سایر وسایل الکترونیکی از دنیای آشفته ، ذخایر نیمه هادی را تخلیه کرده و خودروسازان را در سراسر جهان مجبور کرده است برای تراشه هایی که به اندازه بنزین یا فولاد برای تحرک مهم شده اند ، مبارزه کنند.
در واقع هیچ خودروسازی در امان نیست. تویوتا موتور خطوط تولید در چین را بسته است. شرکت فیات کرایسلر تولید خود را در کارخانه های انتاریو و مکزیک متوقف کرده است. فولکس واگن نسبت به مشکلات تولید در کارخانه های چین ، اروپا و ایالات متحده هشدار داده است. هفته گذشته ، فورد موتور گفت که به دلیل کمبودها ، یک هفته در کارخانه ای در لوییزویل ، ایالت کار کرده است.
با برخورد Covid-19 ، خودروسازان در انتظار کاهش فروش سفارشات تراشه ها را قطع کردند. در همان زمان ، تولیدکنندگان نیمه هادی خطوط تولید خود را تغییر داده اند تا سفارشات رو به رشد تراشه های مورد استفاده در محصولاتی مانند لپ تاپ ، وب کم ، تبلت و تلفن های هوشمند 5G را برآورده کنند.
مشاغل همچنین زیرساخت های دیجیتالی خود را برای رسیدگی به جلسات آنلاین و کارمندان مستقر در خانه به روز کرده اند ، در حالی که شرکت های ارتباط از راه دور در زیرساخت های باند پهن سرمایه گذاری کرده اند و تقاضای نیمه هادی ها را بیشتر می کنند.
سپس فروش خودرو در پایان سال 2020 سریعتر از آنچه انتظار می رفت بازگشت ، تعجب همگان را برانگیخت. پیش بینی می شود کمبود تراشه های بعدی تا سال 2021 ادامه داشته باشد ، زیرا تولید مجدد نیمه هادی ها ممکن است شش تا نه ماه طول بکشد.
دن هیرش ، مدیر عامل شرکت مشاوره AlixPartners ، گفت: “لوازم الکترونیکی مصرفی منفجر شده است.” “هر کس و برادرشان می خواستند Xbox و PlayStation و لپ تاپ بخرند در حالی که ماشین متوقف شده بود. سپس صنعت اتومبیل سریعتر از آنچه انتظار می رفت بازگشت و این مشکل از همین جا بود. “
در حالی که انتظار نمی رود کمبود خودرو قیمت خودرو را بسیار بالا ببرد ، خریداران ممکن است مجبور شوند برای تهیه خودروهای مورد نظر خود بیشتر صبر کنند.
کمبود تراشه در نیروهای درازمدت که باعث تغییر شکل صنایع خودرو و نیمه هادی می شوند و همچنین در سردرگمی کوتاه مدت همه گیری ریشه دارد.
طی دهه گذشته ، خودروسازان به طور فزاینده ای به الکترونیک وابسته شده اند تا با افزودن ویژگی هایی مانند صفحه لمسی ، کنترل رایانه و موتور انتقال قدرت ، اتصالات داخلی تلفن همراه و Wi-Fi و سیستم های جلوگیری از برخورد که از دوربین ها و سنسورهای دیگر
به گفته تحلیلگران و مشاوران صنعت ، اتومبیل های جدید می توانند بیش از صد نیمه هادی داشته باشند و کمبود حتی یک قطعه باعث تاخیر یا خاموش شدن می شود.
فشار طولانی مدت روی تراشه سازان برای کنترل هزینه های تولید نیز نقش داشته است. شرکت های نیمه هادی تأمین کننده صنعت خودرو مانند Infineon ، NXP Semiconductors و Renesas ، تراشه های پیشرفته خود را از خدمات تولید خارجی موسوم به ریخته گری برای آنها انتخاب کرده اند. اما تولیدکنندگان همچنین کارخانه های خود را برای ساخت تراشه های اتوماتیک ساده تر حفظ می کنند و اغلب آنها را به جای دیسک های 12 اینچی که در کارخانه های مدرن تر استفاده می شوند ، بر روی ویفرهای سیلیکونی هشت اینچی تولید می کنند.
تولیدکنندگان گیاهان با استفاده از وافل های هشت اینچی قدیمی نتوانسته اند به راحتی تولید را افزایش دهند. سید علم ، رهبر جهانی در عمل مشاوره نیمه هادی جهانی Accenture ، گفت: آنها اخیراً در تجهیزات جدید سرمایه گذاری زیادی نکرده اند ، که اکنون یافتن آنها دشوارتر است.
ژئوپلیتیک نیز نقش داشت. در ماه سپتامبر ، دولت ترامپ محدودیت هایی را برای شرکت بین المللی نیمه هادی ، ریخته گری اصلی چین ایجاد کننده تراشه های اتومبیل و بسیاری از برنامه های دیگر اعمال کرد. گوراوپ گوپتا ، معاون رئیس شرکت تحقیقاتی گارتنر ، گفت که مشتریان این شرکت شروع به جستجوی گزینه های دیگری کردند و رقابت اضافی را برای تهیه تراشه از سایر کارخانه ها ایجاد کردند.
بحران تراشه نمونه ای از چگونگی لرزش همه گیر در اقتصاد جهانی به روشهای غیرقابل پیش بینی است. پیش بینی می شود خودروسازان با کمبود زنجیره تأمین روبرو شوند و کارخانه ها از اوایل سال 2020 از ترس آلوده شدن کارگران به یکدیگر و یا به دلیل قطع تجهیزات شرکت های کامیون سازی تعطیل می شوند. بیشتر کارخانه های اتومبیل سازی آمریکا در بهار سال گذشته حدود دو ماه تولید خود را متوقف کردند.
اما تأمین کنندگان و تولیدکنندگان خودرو به سرعت راه هایی برای کنترل عفونت در کارخانه ها و راه اندازی مجدد خطوط مونتاژ پیدا کردند. تاثیری که در اکثر قطعات تحویل گرفته شده کمتر از آن است که انتظار می رفت.
کمبود نیمه هادی از میدان چپ خارج شد و در یک زمان خطرناک صنعت را تحت تأثیر قرار داد. فروش در سراسر جهان کاهش یافت. به عنوان مثال ، در اروپا در سال 2020 آنها 25 درصد کاهش یافته است.
همه اینها در حالی اتفاق می افتد که خودروسازان سعی دارند به سمت تغییر فن آوری هسته ای از موتورهای احتراق داخلی به باتری بروند ، که این امر آنها را در رقابت جدیدی از تسلا ، شرکت مستقر در کالیفرنیا قرار داده است که به عنوان با ارزش ترین خودروساز جهان تاکنون شناخته شده است. ، و تولیدکنندگان نوظهور چینی مانند Nio.
دقیقاً مشخص نیست که این کمبود چه مدت ادامه خواهد داشت. مایکل هوگان ، معاون ارشد رئیس GlobalFoundries ، تولیدکننده اصلی تراشه که به صنعت خودرو و سایر خدمات خدمت می کند ، گفت: از زمان سفارش جدید ما برای تولید تراشه و کار در زنجیره تامین ، ممکن است 20 تا 25 هفته طول بکشد. بازارها
آقای هوگان گفت: “ما همه تلاش خود را می كنیم تا تولید خود را در اولویت قرار دهیم.”
شرکت آلمانی الکترونیکی بوش گفت که این کمبود به ویژه در مدارهای مجتمع مورد استفاده برای کنترل موتورها ، سیستم انتقال قدرت و سایر عملکردهای کلیدی بسیار جدی است. در بیانیه این شرکت آمده است: “با وجود شرایط دشوار بازار ، بوش همه تلاش خود را می کند تا مشتریان خود را به خوبی تأمین کند و تأثیرات بعدی را به حداقل برساند.”
تولیدکنندگان و تأمین کنندگان اتومبیل به بهترین شکل ممکن پاسخ می دهند. هوندا گفت نباید خطوط تولید را متوقف می کرد ، اما محبوب ترین مدل های خود را در اولویت قرار داد. BMW ، مستقر در مونیخ ، گفت که توانسته است تولید خود را حفظ کند اما “اوضاع را از نزدیک کنترل می کند” و در تماس مداوم با تأمین کنندگان است.
تأمین کننده آلمانی کانتیننتال ، که بیشتر به دلیل لاستیک و همچنین قطعات الکترونیکی شناخته می شود ، از تولیدکنندگان نیمه هادی خواسته است تا ظرفیت کارخانه های تولید تراشه را افزایش دهند.
کانتیننتال در بیانیه ای گفت: “بنابراین ، سرمایه گذاری های آینده در این ریخته گری ها بسیار مهم خواهد بود تا صنعت خودرو بتواند از شوک های مشابه زنجیره تامین در آینده جلوگیری کند.”
اینفینئون مستقر در مونیخ گفت که سرمایه گذاری در ظرفیت تولید جدید را در سال 2021 به 1.5 میلیارد یورو یا 1.8 میلیارد دلار از 1.1 میلیارد یورو در سال 2020 افزایش می دهد. این شرکت همچنین در حال افزایش است تولید در کارخانه تراشه سازی جدید در Villach ، اتریش ، که وافل های 12 اینچی تولید خواهد کرد.
اما طول می کشد تا تولیدکنندگان نیمه هادی جبران کنند. در همین حال ، پلی استیشن از اولویت برخوردار است.
گری سیلبرگ ، مدیر اجرایی جهانی خودرو در KPMG گفت: “ماشین ها برگشتند و آنها دیگر در خط مقدم تراشه ها نیستند.”
Neil E. Budet و Hisako Ueno در تهیه گزارش همکاری داشتند.
[ad_2]