رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی می گوید روسیه می خواهد آن را مجبور کند


مسکو – دولت روسیه رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی را تهدید به جریمه های چند میلیون دلاری و اتهامات کیفری احتمالی علیه کارمندان خود می کند ، و این احتمال را می دهد که یک سازمان خبری با بودجه ایالات متحده از روسیه خارج شود درست زمانی که رئیس جمهور بایدن تلاش می کند روابط خود را با ایالات متحده تغییر جهت دهد. با کرملین.

صدا و سیما ، یکی از بزرگترین خبرگزاری های آنلاین روسیه که از خط رسمی پیروی نمی کند ، می گوید که دولت در هفته های اخیر ده ها مورد تخلف فردی در مورد الزامات محدود کننده جدید را که برچسب تمام محتوای آن را به عنوان تولید شده به آن اعلام کرده است. “عامل خارجی”. سردبیران آن می گویند اگر کرملین تغییر مسیر ندهد ، آنها مجبور می شوند برای اولین بار پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حضور رسمی خود را در این کشور تعطیل کنند.

دیزی سیندلار ، سردبیر رادیو آزادی در مصاحبه تلفنی از مقر در پراگ گفت: “این لحظه وجودی ماست.” “کاملاً واضح است که دولت روسیه در تلاش است بدون هیچگونه شرط و شرطی ، از روسیه خارج شود.”

تشدید اخیر دولت در یک کار طولانی مدت تحت فشار قرار دادن اخبار نشان می دهد که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین درست در زمان روی کار آمدن آقای بایدن ، درگیری های خود با واشنگتن را افزایش می دهد. در روزهای اخیر ، کرملین متعهد شده است که به درخواست غرب برای آزادی رهبر مخالف الکسی A. ناوالنی ، که اندکی پس از بازگشت به روسیه در روز یکشنبه دستگیر شد ، نادیده بگیرد و گفت روسیه از پیمانی که به کشورها اجازه می دهد خارج شود پرواز هواپیماهای نظامی برای نظارت بر قلمرو یکدیگر.

و این در حالی اتفاق می افتد که آقای پوتین با نارضایتی فزاینده ای در خانه روبرو می شود ، ناشی از اینترنت بدون سانسور روسیه. صدا و سیما و کانال خبری ویدئویی روسی زبان آن ، جریان فعلی ، به طور زنده بازگشت و بازداشت آقای ناوالنی را پوشش داده اند و قصد دارند ساعاتی از پخش زنده اعتراضات طرفداران آقای ناوالنی را برای برگزاری پخش کنند. کشور سبت

طرفداران آن می گویند سالها آشفتگی در آژانس جهانی رسانه آمریکا ، که اخبار با بودجه فدرال را در خارج از کشور مدیریت می کند ، رادیو آزادی را در برابر فشارهای کرملین آسیب پذیرتر کرده است. دولت ترامپ در تلاش است تا متحدان رئیس جمهور سابق را در سمت های ارشد آژانس قرار دهد ، در حالی که در حمایت از خبرنگاران رادیو آزادی در روسیه نسبتاً خویشتندار است. این امر باعث شد تا دولت بایدن از مقایسه دولت روسیه در این مورد جلوگیری کند.

جیمی فلای ، رئیس سابق صدا و سیما که تابستان گذشته توسط دولت ترامپ اخراج شد ، گفت: “به نظر می رسد كرملین از هرج و مرج در پخش بین المللی ایالات متحده استفاده می كند.” “ممکن است فقط ایجاد یک اقدام تاکتیکی برای ایجاد مبادلات با دولت جدید باشد ، اما این یک دولت بسیار مشکوک تر از همکاری با کرملین نسبت به دولت قبلی است.”

یک واکنش بالقوه از سوی دولت بایدن می تواند اقدام علیه رسانه های بودجه ای توسط کرملین ، مانند RT و Sputnik باشد ، مخاطبان خارجی را هدف قرار دهد.

آقای فلای گفت: “روس ها باید نگران عواقب عملیات RT و Sputnik در ایالات متحده در صورت ادامه این مسیر باشند.”

برای رادیو آزادی که در دهه 1950 تأسیس شد ، سرنوشت به سرعت تغییر کرد. پخش آن در ابتدا توسط سیا تأمین می شد و هدف آن حمایت از سیاست خارجی آمریکا و تضعیف رژیم های کمونیستی بود. این برنامه از اسپانیا به تایوان پخش می شود و گزارشی از مرگ استالین و حادثه هسته ای چرنوبیل است.

در سال 1991 ، هنگامی که پرده آهنین سقوط کرد ، رئیس جمهور بوریس یلتسین فرمانی صادر کرد که به رادیو آزادی می تواند دفتر خود را در مسکو باز کند. در روسیه ، صدا و سیما می گوید که در حال حاضر 58 کارمند دارد ، با حدود 250 مستقل کار می کند و 22 میلیون دلار بودجه عملیاتی خود را صرف اخبار محلی در سراسر کشور و کانال خبری جریان فعلی خود می کند.

صدا و سیما در قانون فدرال 1994 ایالات متحده آمده است. استقلال تحریریه را تضمین کرد ، اگرچه دولت ترامپ سال گذشته قانونی را که اخبار بودجه دولت را از مداخله فدرال محافظت می کند لغو کرد.

در سال 2017 ، روسیه در واکنش به اقدام مشابه آمریکا علیه RT از رادیو آزادی درخواست کرد که به عنوان “نماینده خارجی” ثبت نام کند. در ابتدا ، این تصمیم به جای یک مانع واقعی ، یک دردسر پرهزینه بود ، زیرا صدا و سیما برای اجرای آن 1 میلیون دلار هزینه دادرسی هزینه کرد.

اما در اکتبر گذشته ، تنظیم کننده ارتباطات از راه دور روسیه اجباری رسانه هایی که به عنوان عوامل خارجی تعریف می شوند – الف لیست در حال حاضر 17 سایت و افراد را نام می برد که 13 نفر از آنها به رادیو آزادی متصل هستند – تا همه مطالب خود را حتی در شبکه های اجتماعی در یک مکان برجسته قرار دهند. فیلم ها باید با پیامی شروع شوند که می گوید: “این مقاله توسط یک رسانه خارجی ایجاد شده است که به عنوان یک عامل خارجی فعالیت می کند.”

صدا و سیما مطابقت ندارد. خانم سیندلار گفت ، انجام این کار “تأثیر مخربی بر توانایی ما در تعامل اساسی با مخاطبان ما خواهد داشت.”

در 30 دسامبر ، آقای پوتین قانون الف را امضا کرد حساب که باعث نقض این قوانین شد و مجازات آن تا دو سال زندان است. در 12 ژانویه ، رگولاتور ارتباطات از راه دور روسیه شروع به ارسال پیام صدا و سیما برای یک فرد کرد تخلفات به دلیل نداشتن برچسب سایت. مقامات صدا و سیما گفتند که وی سیگنال داده است که تا 2 فوریه 130 مورد تخلف را صادر خواهد کرد و حداقل 480 هزار دلار جریمه نقدی در نظر گرفته است.

سپس این قانون می تواند به دولت روسیه اجازه دهد تا به سرعت جریمه های اضافی حدود 5 میلیون دلار را تعیین کند ، وب سایت های صدا و سیما را مسدود کند و پرونده های کیفری علیه کارمندان را تشکیل دهد.

هنوز مشخص نیست که دولت بایدن ، که قول داده است محکم تر به آقای پوتین و حقوق بشر در سراسر دنیا پایبند باشد ، تا چه حد صدا و سیما را در اولویت این تقابل چند جانبه قرار خواهد داد.

وزارت امور خارجه پس از روی کار آمدن بایدن در روز چهارشنبه به نیویورک تایمز گفت: “سه نفر از همکاران صدا و سیما به عنوان مأمور خارجی شناخته شده اند و مجازات زندان دارند.” “آنها و چندین رسانه مرتبط با صدا و سیما اکنون به دلیل انتقال اخبار مهم و واقعی به مردم روسیه با جریمه های سنگین روبرو هستند. این غیر قابل تحمل است و ما همچنان از حضور رسانه های آمریکایی و سایر رسانه های مستقل در روسیه حمایت خواهیم کرد. “

تنظیم کننده ارتباطات از راه دور روسیه به درخواستی برای اظهار نظر پاسخ نداد. اما یکی از حامیان برجسته قانون نمایندگان خارجی ، نماینده آندری کلیموف ، نماینده رادیو آزادی گفت “هیچ ارتباطی با روزنامه نگاری ندارد” و “دستورات مستقیم وزارت امور خارجه” را دنبال کرده است.

کلیموف گفت: “وظیفه آنها تغییر سیستم سیاسی در روسیه است.” وی آقای ناوالنی را به عنوان یکی از “عوامل خارجی” این کارزار آمریكایی متهم كرد.

آقای کلیموف گفت که قوانین مربوط به عوامل خارجی باید قبل از انتخابات پارلمانی ملی سپتامبر تقویت شود.

با افزایش نارضایتی عمومی در روسیه ، دسترسی گسترده محتوای آنلاین انتقادی به کرملین یک مشکل فزاینده برای آقای پوتین است. رئیس جمهور محبوبیت خود را از طریق کنترل دولت بر تلویزیون ایجاد کرد. اما دسترسی به اینترنت ارزان و پرسرعت در حال حاضر تقریباً در همه نقاط روسیه گسترش یافته است – و اینترنت در روسیه ، برخلاف چین ، تا حد زیادی سانسور نشده است.

صدا و سیما در پوشش مستقیم رویدادهای خبری فعلی که اغلب توسط تلویزیون دولتی نادیده گرفته می شوند ، از جمله اعتراضات سال گذشته در بلاروس و خاور دور روسیه ، سرمایه گذاری زیادی می کند. هنگامی که آقای ناوالنی روز یکشنبه از برلین به خانه رفت ، دو روزنامه نگار او در هواپیما بودند و در هنگام ورود بیش از 7 میلیون بار پوشش زنده او دیده شد ، به گفته مدیر منطقه ای صدا و سیما برای تولید تلویزیون و سیما ، کیریل سوخوتسکی.

هنگام پیاده شدن مسافران در مسکو ، خبرنگار هواپیمای دوژد ، یک کانال آنلاین مستقل روسی که به طور زنده وقایع را نیز پوشش می داد ، خود را در اتوبوسی غیر از آقای ناوالنی یافت. بنابراین ، تهیه کنندگان “باران” یک فیلم زنده از اتوبوس آقای ناوالنی را که از رادیو آزادی پخش شد ، گرفتند و به بینندگان خود اجازه می دهد آخرین لحظات قبل از دستگیری را ببینند.

تیخون جیادکو ، سردبیر دوژد گفت: “هرچه رسانه های بیشتری تحت کنترل سانسور دولت نباشند ، بهتر است.” “مردم بیشتر به سیاست و بیشتر به وقایع فعلی علاقه مند می شوند.”

پرانشو ورما با گزارشاتی از واشنگتن همکاری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *